Projekt ... Deň zvierat ... o škole- blbý deják!!!
20. 12. 2009
Projekt: 5. Ročník Dejepis
Základná škola Námestie mladosti 1, 010 15 Žilina
Deň Zvierat
4. október - Svetový deň zvierat
04. 10. 2006
Zdroj: Sloboda zvierat
Zdroj: Sloboda zvierat
4. október - ustanovený za Svetový deň zvierat na Európskej konferencii ekológie vo Florencii v roku 1931 - bude aj tento rok patriť zvieratám na celom svete.
Pretože zvieratá, hoci nevedia svoje pocity a potreby formulovať do slov, majú ako každá živá bytosť právo na citlivé zaobchádzanie. Milióny z nich sú uväznené vo veľkochovoch, za bránami laboratórií, mrežami klietok či na krátkych reťaziach...
Sloboda zvierat pracuje pre zlepšenie tejto situácie 365 dní v roku už 14 rokov. Je to práca náročná na energiu, trpezlivosť, finančné prostriedky, ale má zmysel... Len v bratislavskom útulku pre zvieratá bolo počas jeho existencie dočasne prichýlených a ošetrených 17.270 zvierat, z toho 4728 sa vrátilo pôvodným majiteľom a 10945 bolo úspešne ponúknutých na adopciu .
Sloboda zvierat pracuje pre zlepšenie tejto situácie 365 dní v roku už 14 rokov. Je to práca náročná na energiu, trpezlivosť, finančné prostriedky, ale má zmysel... Len v bratislavskom útulku pre zvieratá bolo počas jeho existencie dočasne prichýlených a ošetrených 17.270 zvierat, z toho 4728 sa vrátilo pôvodným majiteľom a 10945 bolo úspešne ponúknutých na adopciu .
Album: http://zshajik.edupage.sk/album/?
Drogová výchova
Školský koordinátor primárnej prevencie drogových závislostí
Výchova a všetky aktivity, zamerané na harmonický rozvoj osobnosti, nielen po stránke fyzickej, ale taktiež psychickej, sú najvýznamnejšími krokmi, ktoré by sa mali podniknúť v zmysle prevencie drogovej závislosti. Primárna prevencia začína v živote človeka vtedy, keď ešte nemá problémy s konzumáciou návykových látok. Zahŕňa predovšetkým zlepšenie kvality života bez konzumácie návykových látok, tzn. osvojením si pravidiel zdravého spôsobu života, životného štýlu.
V súčasnosti sa do popredia tlačia tzv. nelátkové závislosti ako sú napr. poruchy príjmu potravy (anorexia, bulímia), gamblerstvo, závislosti od technických vymožeností a pod. Ako veľmi aktuálny problém vnímame extrémizmus, rasizmus a xenofóbiu, čiže aktivity školského koordinátora budú zamerané aj týmto smerom.
K tomu patria, okrem iného, aj schopnosti, ku ktorým musíme viesť žiakov:
Ø vedieť povedať nie a vedieť zniesť nie
Ø vyjadriť svoje pocity
Ø vedieť ovládať vlastné pocity
Ø vedieť zaobchádzať s konfliktami a riešiť ich
Ø vedieť zniesť napätie, stres
Ø poznať zmysel vlastného života a vedieť sa s ním stotožniť
Ø naučiť sa mať rád svoje vlastné telo také ako je
Ø zoznámiť sa so životným prostredím, v ktorom sa žije s rešpektom a oceňovaním hodnôt, a v ktorom sa neráta len výkon
Ø poznať podstatu a dôsledky šikanovania, fyzického a psychického týrania
Ø poznať následky zneužívania návykových látok
Ø oboznámiť sa s problematikou sexuálneho zneužívania detí
Ø eliminovať prejavy rasizmu, xenofóbie, diskriminácie, prejavy intolerancie
Ø vedieť rešpektovať iných, iné národnosti, rasy a názory
Ø rozpoznať riziká, ktoré so sebou prináša internet
Naša škola sa rozhodla v rámci prevencie podniknúť rôzne aktivity, ktoré ozrejmia žiakom dané problémy. Či už to bude spolupráca s organizáciou Unicef alebo kampane zamerané na boj proti AIDS – Červené stužky, proti zneužívaniu internetu -Bezpečne na internete a mnohé iné podľa aktuálnosti a dostupnosti. Všetky aktivity budú viesť k tomu, aby si žiaci uvedomili, že problém závislosti nie je niečo imaginárne, vytrhnuté z nejakej mystickej knižky, problém závislosti prestal byť mystériom odvtedy, čo zasiahol našu spoločnosť plnou silou. Je dôležité, aby sa žiaci dokázali vcítiť do problémov iných, lebo hlavne empatia smeruje k tomu, aby sme si problémy doby uvedomili naplno, bez prikrášlení, bez tajomna. Všetky aktivity musia smerovať k uvedomeniu si svojej ľudskosti a zodpovednosti nielen za seba, ale aj za druhých.
Školský koordinátor primárnej prevencie drogových závislostí úzko spolupracuje s výborom ŠPZ, ako aj s vedením školy, s triednymi učiteľmi, školskou psychologičkou. Viaceré akcie sa dopĺňajú a prelínajú, avšak v priebehu školského roka môžu byť ponúknuté nové akcie a aktivity, prípadne realizácia naplánovaných aktivít závisí od podmienok v naplánovanom termíne.
Červené stužky
Aktivity uskutočnené na našej škole v kampani „Červené stužky“
Naša škola sa celkom dobre vžila do kampane boja proti AIDS, o čo svedčalo aj odhodlanie množstva žiakov sa aktívne zapojiť do tejto kampane. Začali sme výrobou červených stužiek na hodinách technickej výchovy, kde sa nám ich podarilo vyrobiť cca 600 kusov. Rovnako sme sa venovali vyhotovovaniu plagátov s touto problematikou, ktoré sme umiestnili po škole a na hlavnú nástenku pri vchode do školy. Triedni učitelia mali možnosť žiakov s touto problematikou oboznámiť na triednických hodinách, rovnako bol k dispozícii aj film „Anjeli“. Na hodinách občianskej výchovy boli hlavne so staršími žiakmi vedené podnetné diskusie, kde žiaci vyjadrili svoj názor a postoj K HIV a AIDS, pričom náležite a živo argumentovali, čiže výsledkom bol a naozaj plodná diskusia. Nešlo o teoretizovanie, ale skôr o postoj a schopnosť vcítiť a vôbec si to predstaviť mať HIV...
Ďalšou aktivitou bola školská rozhlasová relácia venovaná svetovému dňu boja proti AIDS, kedy sa žiaci dozvedeli základné informácie o AIDS a rovnako boli oboznámení s aktivitami, ktoré mali prebehnúť 1. decembra. Už ako bolo spomenuté bola vytvorená informačná nástenka, kde sa žiaci mohli oboznámiť s problematikou AIDS, boli im ponúknuté celosvetové štatistiky výskytu tejto choroby, rovnako najčerstvejšie informácie z domova o počte nakazených a pod.. Plagát s kampaňou „červené stužky“ bol vyvesený na viditeľnom mieste, na vstupných dverách školy...
Deň „D“, čiže 1. december : „Všetko“ sa to začalo pomerne skorým príchodom aktivistov z 8.A a 9.A do školy, kedy ich hlavnou náplňou bolo pripraviť si potrebný materiál k tomu, aby mohli rozdávať červené stužky pri vstupe do budovy školy. Žiaci aj učitelia mohli, ale nemuseli ľubovoľnou sumou prispieť na kampaň boja proti AIDS.Za necelých 6 hodín trvania hlavnej kampane sa nám podarilo vyzbierať 35 EUR, čo je celkom pekná suma, vzhľadom na to, že prispel naozaj len ten, kto chcel...
Najživšia a pre väčšinu žiakov najzaujímavejšia aktivita prišla cez šiestu vyučovaciu hodinu, kedy sa okolo 130 vybraných detí zapojilo do vytvorenia „živého nápisu“ STOP AIDS“ na školskom dvore. Ešte v piatok sa na zasadnutí školského parlamentu s poslancami dohodlo, že poslanec spolu s triednym učiteľom vyberie 5 žiakov z každej triedy, ktorá má poslanca a tí sa rozdelia na tých, ktorí prídu oblečení v bielych alebo červených tričkách.
Vytvorenia nápisu sa zúčastnili všetky ročníky od 4. až po 9. triedu. Cieľom bolo aj vytvorenie „živej“ červenej stužky, čo sa nám však vzhľadom na zlé poveternostné pomery nepodarilo ( štvrtáci začali primŕzaťJ ). Aj napriek dažďu, vetru a zime sme nakoniec “živý“ nápis vytvorili, čím sme vyjadrili nielen spolupatričnosť s nakazenými a bojujúcimi s AIDS, ale aj naše odhodlanie vydržať aj napriek situácii, ktorú sme si vyslovene neželali. Záverom aktivity a vôbec celej kampane bolo vypustenie červených balónov v počte 21 – toľko rokov prešlo od prvého vyhlásenia svetového dňa boja proti AIDS. Balóny napokon neskončili vo vzduchu ako sme si želali, príroda opäť zvíťazila, menší žiaci si ich ako suvenír odniesli domov. V ich očiach bola nesmierna radosť, takže takto úsmevne sa skončila naša aj napriek nepriazni počasia veľmi vydarená kampaň.
Žiaci vyjadrili odhodlanie zapojiť sa do kampane aj budúci rok, niektorí už začali prichádzať s rôznymi nápadmi na aktivity, so „zlepšovákmi“ a pod. Takže nám nezostáva nič iné len tešiť sa na budúci rok a veriť, že situácia s AIDS sa zlepší...ako to počasie J
Základná škola, Námestie mladosti 1, 010 15 Žilina
|
|
||
|